Det enda jag tycker är fel med gårdagens besked om att Unni Drougge lägger upp en ljudvoksversion av sin roman ”Boven i mitt drama kallas kärlek” för gratis nedladdning via Pirate Bay är just det, att beskedet kom i går. Det är ju i dag som världsbokdagen går av stapeln, hon borde ha basunerat ut det i detta nu för att fira boken! Nu lades visserligen hennes text ut på Newsmill ganska sent och det lär bli ett hett samtalsämne främst i dag, men ändå.
I övrigt grämer det mig bara att Unni Drougge hann först. Jag har bollat med samma tanke sedan slutet av 2007 då jag fick förlagstillåtelse att själv göra en ljudbok av ”Dannyboy & kärleken” om jag ville. Nej, jag frågade så klart inte är det okej om jag själv producerar en ljudbok och sprider den gratis via Pirate Bay – något säger mig att svaret kanske blivit ett annat då – min fråga var mer är det okej om jag själv producerar en ljudbok? Punkt.
Så jag har ingen annan att skylla än mig själv. Ett och ett halvt års tid borde vara mer än tillräckligt för vem som helst. Men jag har fokuserat på annat. Dumt.
Nu hade visserligen en utgivning av min debutroman på det här sättet knappast skapat samma uppmärksamhet som när Unni Drougge gör det, vi spelar inte riktigt i samma mediala liga. Men ändå.
Pirate Bay skriver att det här är den första av många kommande produkter som ska ges ut på samma sätt, de ska skapa en speciell katalog för material som distribueras unikt via deras sajt. Om fler författare följer i Drougges fotspår undrar jag hur ljudboksbranschen hanterar det. Om fler åtminstone någorlunda etablerade författare börjar producera ljudalster på egen hand – och om den tekniska kvaliteten blir bra nog – har de all anledning att bli rejält svettiga. Om ljudböcker förvandlas till en marknadsföringsprodukt vars syfte främst är att öka medvetenheten om ett författarskap för att sälja fler ”riktiga” böcker (vilket var min tanke och även till viss del verkar vara Drougges), dras mattan undan för förlagens affärsmodell.
Jag har såväl här i bloggen som i en krönika hos Svensk Bokhandel hävdat att förlagen måste halvera priserna på ljudböcker om de inte vill bli frånsprungna av illegal fildelning, men inte i min vildaste fantasi har jag anat att det kanske blir författarna själva som tvingar fram en förändring.
Men man lär sig något varje dag. Jag applåderar Unni Drougges initiativ.
Och jag då? Tja, det finns väl förhoppningsvis sätt att tweaka hennes tillvägagångssätt för att göra en egen gratisutgivning unik och nyhetsvärdig. Låt mig fundera ett tag.
Dock inte i 18 månader.
Ja, jag tycker att fler författare som ändå inte tjänar några pengar på sina böcker skall göra det. Allvarligt. Ingen ironi. Förlagen kommer *garanterat* inte säga nåt om det för de hade ändå inte tänkt göra ljudböcker av just de böckerna. WTF: kan inte förlora något på det. Inge fel i det. Gör egna ljudböcker, lägg ut dom på TPB! Strunta i förlagen helt och hållet, gör egna PDF-er och seeda på TBP.
Men vänta, det är ju en massa gökar som är inne i den här grejen redan, right? Se på alla POD-böcker som redan kryllar runt på nätet och som säkert når en… 50-75 läsare. Inte för att det har vält förlagen och pappersboken direkt.
Och jag hoppas att Unni Drougge puts her money where her mouth is och lägger ut ALLT hon gör på TPB!
PS. Det har redan börjat uppstå ett klart A B C och D -lag även publiceringsmässigt, där dom som fick sina en eller två chanser av förlaget i pappersboksform hänvisas till POD. Just dom som får det beskedet att, nej tack, dom borde bli Print-on-demandare istället, verkar dock inte känna det som om dom befinner sig i nån digital utopi precis…
Nja, jag håller inte med dig riktigt. De flesta förlag är i dag väldigt måna om att knyta åt sig utgivningsrätt i alla kanaler när de beslutar sig för att ge ut en bok, även om de inte har några planer på att ge ut en roman som exempelvis ljudbok. Och ett samarbete som är sanktionerat från båda parter mellan exempelvis en Bonnierförfattare och Pirate Bay ser jag som uteslutet, Pirate Bay är ett rött skynke för de stora medieföretagen. Att Unni Drougge kunnat göra så här med sin senaste roman torde enbart bero på att den är utgiven på ett mindre förlag (Bazar, som för övrigt även ger ut fildelningsförespråkaren Paulo Coelho i Sverige) som har en annan inställning i frågan.
Däremot tycker jag det är lite fult att påstå att Drougge gör det här för att hon ändå inte tjänar några pengar på sitt författande. Det är att förminska hennes ställningstagande.
För egen del kommer jag hädanefter ändra strategi oavsett om det är film, musik och/eller böcker.
1. Köp direkt från producenten. Radiohead är ett exempel, Nine Inch Nails ett annat. Stephen King publicerade väl en roman för ett par år sen endast på sin site? Film…, hm…
2. Ladda ner från piratebay eller motsvarande. Stötta artisten / konstnären på andra sätt, t ex konsert, uppläsning (gåva).
3. Köp aldrig något från musik-, film-, bokjättarna.
På så sätt borde vi, som konsumenter, kunna påverka utvecklingen.
Ja, nog var det smart av Unni alltid, men kanske inte i längden. Jag tror att många, precis som jag själv, fick uppfattningen att Unni lagt ut förlagets producerade bok, men i själva verket har en mängd personer läst in olika kapitel och sedan klistrat ihop ljudfilerna. Att kvaliteten blir sämre eller bättre kan jag inte svara på eftersom jag inte lyssnat på boken. Att själv läsa in en bok tar minst tio dagar.
Själv har jag eget förlag och hittills, för att lära mig branschen, bara gett ut mina böcker och det har gått över förväntan, om det beror på smart marknadsföring eller att jag skriver bra, kan inte jag svara på, kanske både och… i vilket fall som helst skrev jag en artikel idag på Newsmill och den rätar ut de flesta frågetecken jag hade innan Unni lade ut sin ( eller mångas) ljudbok.
Ramona Fransson har nu 3 av sina deckare på The Pirate Bay. De övriga läggs upp efterhand hon hinner läsa in dom. Om ni är i Götet i helgen (24-27/9) kan ni träffa henne på Bok och Biblioteksmässan