En massa klipp blir det

Att jobba på nyhetsbyrå är ofta ett rätt anonymt arbete. I Stockholm, där rikstidningarna dominerar nyhetsflödet och de flesta jag känner bor, är det extra tydligt. Jaha, TT sa du, ja man ser ju att ni skriver notiser i Metro ibland är en kommentar jag fått oräkneligt många gånger när jag kallpratat med någon på en fest.

Nu är ju inte särskilt mycket av det vi producerar egentligen notiser, saken är bara den att rikstidningarna sätter en prestige i att producera eget material, att plocka in texter från en nyhetsbyrå är inte lika fint och därför är det främst notismaterialet – eller kraftigt nedkortade artiklar – som hamnar i deras tidningar. På webben är situationen lite annorlunda, främst SvD och Expressen använder till exempel rätt mycket av vårt material på nätet, vilket väl brukar synas i de länkningar jag gör ibland.

Hur som helst – Sverige består ju inte bara av Stockholm. Och utanför huvudstaden, och i viss mån Göteborg och Malmö, är TT kung på allt utom lokalt material. Det dryga hundratal dagstidningar som finns från norr till söder är till stor del beroende av ett kontinuerligt flöde från nyhetsbyrån för att täcka de saker de vill ha i sina tidningar men inte har resurser att bevaka själva.

För att vi som jobbar på TT och dotterbolaget TT Spektra ska ha en hum om vad tidningarna gör av vårt material ingår en smått otidsenlig arbetsuppgift för receptionisterna att kontinuerligt gå igenom varenda landsortsblaska i landet efter TT-texter med namnbyline under. När de hittar sådana river de ur eller klipper dessa, och lägger på hög i reportrarnas fack.

En sak de därför sitter och klipper ur är texter om den här musiktävlingen som kallas Melodifestivalen som anordnas i februari-mars varje år. Och eftersom jag driver en ständig kampanj för att framhäva mig själv i den här bloggen, bestämde jag mig i går eftermiddag när jag hade en stund över att vad fasiken, jag tar väl och skryter lite då. Jag hällde helt sonika ut de artiklar som publicerats i olika tidningar med mitt namn under från Melodifestivalens Kiruna- och Stockholmsveckor på redaktionsgolvet.

schlagerschlager.jpg

Det blev några stycken, hundraåtta närmare bestämt. Till detta ska läggas alla de tidningar som lite slarvigt bara låter det stå TT eller TT Spektra under artiklarna, och som därför inte klipps.

Härmed utnämner jag mig därför – helt egenmäktigt – till landets mest publicerade journalist under mars två första veckor. Tjoho!

3 reaktioner till “En massa klipp blir det”

  1. NSD tar in mycket artiklar från TT. Nöjessidorna under melodifestivalfinalen hade nog också kommit från er om det inte vore för oss;)

  2. Visserligen saknar jag alla former av vetenskaplig bevisning i mitt påstående, men det är inte helt taget ur luften. En text som trycks i ett fyrtiotal landsortstidningar når ungefär miljonupplaga beräknat på en medelupplaga på 25 000. Under schlagerveckorna, när texterna går som smör i tidningarna, är det en realitet. Lägger man sedan till en publicering i Metros olika upplagor plus Punkt SE eller City, så är man uppe i det dubbla.

Kommentarer är stängda.