Jag antar att det ska rätt mycket till innan jag blir helt till mig över en hoodie som det står tryckt Djurholms bokhandel på, men jag kan ändå inte låta bli att bli glad över nyheten om att lokala svenska bokhandlare planerar samarbete med den amerikanska bokhandlarföreningen för att lära av deras erfarenheter. Jag är av den åsikten att fysiska boklådor måste bli mer unika – inte mindre enligt den modell som Akademibokhandeln verkar ha antagit – för att kunna stå sig i konkurrensen från nätbokhandlarna. Och då är ju ett sådant här initiativ ett bra steg på vägen.
Vad jag menar med hoodien är att jag och Johanna blev som två små barn när vi var på Green Apple Books i San Francisco i våras och hittade deras prylavdelning. Vi införskaffade en Green Apple Books-hoodie till mig (fantastiskt varm och skön när man är sjuk kan jag meddela) och en blå tröja i barnstorlek i present till Rebeccas Bobo. Och när vi var på City Lights Books köpte vi förutom en del böcker även en affisch med bokhandelns fasad som motiv.
Som sagt – en bokhandel måste ha väldigt mycket pondus, historia och karaktär innan man bär deras kläder, men det är ändå alldeles utmärkt att bokhandlarna börjar brösta upp sig.