Ännu ett år med manlig dominans bland nomineringarna läggs till handlingarna i Augustprisets historia. Vi sa det i fjol och det tål att poängteras igen: Blott 2 gånger på nu 22 försök har det varit kvinnlig dominans i nomineringslistan, medan männen har haft det numerära övertaget 12 gånger.
Nu lär visserligen årets 4/2-dominans i manlig favör inte spela så stor roll vid prisutdelningen i november, ingen torde ha en chans att vinna vid sidan av Sigrid Combüchen eller Sara Stridsberg. Men ändå.
15 gånger har en man vunnit Augustpriset i den skönlitterära klassen, 6 gånger har det blivit kvinnlig seger. August är och förblir en man.
Håller med om att det är brist på kvinnor i skönlitteratur-klassen. Men jag tycker nog att det förtjänas att framhållas i att de två andra klasserna så dominerar kvinnorna. 4-2 i fackklassen och 6-0 i ungdomsklassen. Vad trenden är gällande dessa två klasser är vet jag dock inte, gör du?
Det är märkligt inom flera områden, männens dominans. Exempelvis är det, eller har åtminstone varit, fler kvinnor än män som lagar mat. Ändå är stjärnkockarna män. Fler kvinnor än män är frisörer, ändå är stjärnfrisörerna män. Fler kvinnor läser, går på skrivarkurser osv, men stjärnförfattarna är män. Eller? Kanske inte, men som sagt – det är männen som dominerar även här.
Sandra: Vi gjorde en genomgång av samtliga nominerade genom tiderna inom alla kategorier på min redaktion inför fjolårets utdelning, och situationen i fackklassen var närmast identisk med den i den skönlitterära. I barn- och ungdomsklassen var vinnarstatistiken jämnare (dock fortfarande med manlig övervikt), vilket på ett sätt blev extra tragiskt, eftersom det där fanns ett kvinnligt överskott i den totala nomineringslistan. Det visade sig alltså att trots att de kvinnliga barn- och ungdomsförfattarna nominerades oftare än männen, så stod det ändå en manlig författare och tog emot priset när allt kom omkring. I år lär så klart inte det ske, eftersom det var 6-0 till kvinnorna på barn- och ungdomssidan, men vi får väl se vad som händer i fackklassen…
Annika: Ja, det är märkligt, men samtidigt inte, med tanke på hur samhället alltjämt ser ut. När det gäller stjärnstatus bland författare skulle jag dock säga att kvinnorna i dag är lika framgångsrika som männen överlag, men som Ulrika Knutson, tidigare ordförande för Augustjuryn, sa i den text jag hänvisar till ovan: ”Bred epik har ett
företräde när det gäller Augustpriset. Och kanske är epiken, det realistiska berättandet mer företrätt bland män”.