Telefonsamtal klockan 15.42. I bakgrunden hörs en förinspelad slinga, som ska få mig att tro att den som ringer befinner sig i en stimmig miljö på stan, för att skapa en känsla av att jag och försäljaren känner varandra och att han bara ringer för att ge mig ett bra personligt tips.
– Ja det är Daniel.
– Tjeeenare Daniel, det är Johnny på Mobilpunkten!
– Ja … hej.
– Är det vd:n på företaget jag pratar med!?
– Öh, tja, jag antar det. Men du, jag är inte intresserad av nåt nytt mobilabonnemang.
– Varför då, du ringer ju med Telia!?
– Öh, nej.
– Va!? Nähä, men vad har du då?
– Comviq. Eller ja, Tele 2 då.
– Jaha, men du har täckning och så där ändå?
– Eh, ja.
– Jaså du. Jaja, då får man väl
– Mm, hej då.
Alltså, jag vet att det inte går att anmäla sitt företag till Nix-registret för att slippa sånt här. Och jag kan leva med telefonförsäljare så länge de beter sig sjyst och är någorlunda trevliga. Men snälla Mobilpunkten, eller Mera Mobil eller vad ni kallar er just nu, kan ni tagga ner era hysteriska försäljare till mänsklig nivå? Snälla?