1. Lasse Winkler tar i en ny SvB-ledare upp en intressant aspekt av det här med DN:s bokhandel som jag inte tänkt på. Hur ska tidningens kulturredaktion på ett objektivt sätt kunna skriva om bokhandelsmarknaden i framtiden, när man själv är en aktör på denna marknad? Det hade jag ärligt talat inte ens tänkt på. Och jag ska kalla mig journalist. Bad Dannyboy.
2. Det regnade när jag gick till jobbet i dag. Jeansen är blöta. Det är också en sorts fredagsskur.
jag håller med winkler i det mesta, (och än mer i ditt påpekande om vilka böcker dn frontade med) men det där med hur tidningen ska kunna skriva om bokhandelsmarknaden är väl ingen stor sak? man skriver ju redan om andra tidningar och tidskrifter, utan att det ifrågasätts. för att inte tala om att résumé, medievärlden etc skriver om marknad där de själva är aktörer.
Fast jag tycker det blir en viss skillnad, av flera anledningar. De exempel du nämner är ju uttalade branschtidningar vars läsare är införstådda med att tidningen i sig är en aktör på den marknad de bevakar. Och situationen blir ju lite mysko om en DN-reporter skulle ringa till en fysisk bokhandlare och ställer frågan ”hur känner ni av konkurrensen från nätet?”. Visst kan bokhandlaren svara på frågan, men kanske snäser han bara av honom genom att säga ”jamen vad fan tror du?” eftersom han känner sig förnärmad när frågan indirekt kommer från en konkurrent. Visst, det är rent hypotetiskt och kanske osannolikt, men inte otänkbart. Och säg att trenden går än mer mot att nätbokhandlarna tar över bokförsäljningen. Kan då DN skriva en text med rubriken ”Framtiden tillhör nätbokhandlarna” på redaktionell plats utan att det åtminstone indirekt känns som reklam? Och kommer man på redaktionen att våga sätta den rubriken även om den är befogad? Det kan ju bli sådana interna diskussioner också, att man blir överdrivet försiktig för att inte riskera att feltolkas.
Well, well, jag tror farhågorna är överdrivna. Det verkade ju exempelvis inte ha inneburit några större problem för DN att publicera flera texter och en analys med anledning av Otto Sjöbergs avgång. Men bokhandelsidén är hur som helst bort i tok redan från början.