Det har uppstått en liten debatt på Twitter och på Facebook gällande John Ajvide Lindqvists nya roman ”Tjärven”. Enligt en kort intervju med författaren i Dagens Nyheter på onsdagen (så klart ej på nätet), har den hittills bara sålt i runt 300 exemplar. Boken har endast getts ut som e-bok och i mp3-format. Ingen pappersprodukt existerar alltså.
Självklart blir försäljningen mycket mindre på det här sättet eftersom en del hellre skulle döden dö än att läsa en bok digitalt, men siffran är ändå anmärkningsvärd. John Ajvide Lindqvist är en av våra mer kända författare, och han brukar sälja mycket bra. Så vad beror det på? Jag ser tre möjliga orsaker:
1. Traditionell media har nästan inte alls uppmärksammat boken, än mindre recenserat den. Min recension i UNT är mig veterligen den första utanför bloggosfären.
2. Ajvide Lindqvist ger ut ”Tjärven” på eget förlag, och har alltså inte sitt ordinarie förlag Ordfronts pressavdelning i ryggen. Hur mycket eller lite Ajvide Lindqvist själv gjort för att sprida infon om utgivningen vet jag inte eftersom jag inte längre sitter på någon mediaredaktion och har full koll på flödet. Troligen har han väl kanske inte ansträngt sig jättemycket, eller så kanske han inte besitter den kunskap som behövs för att nå ut på egen hand. Det är ju trots allt skriva litteratur han ägnar sig primärt åt, inte att jobba med PR.
3. Nätbokhandlarna, som i realiteten är de enda som har möjlighet att sälja boken, har inte gjort tillräckligt mycket för att lyfta fram den. Inte så konstigt kanske eftersom e-böcker säljer i så små volymer i Sverige, men ändå trist. Det är lite hönan och ägget, för att få upp försäljningssiffrorna måste man låta saker synas, inte bara låta saker synas som redan säljer bra. Att puffa för e-böcker på de dedikerade e-boksavdelningarna räcker inte, in med dem på förstasidan!
Någon skrev på Twitter att man kanske bör se det här som ett misslyckande för sociala mediers genomslagskraft, eftersom ”Tjärven” trots allt recenserats på en del bokbloggar. Det tycker jag är att göra det enkelt för sig, dessutom har snacket kring ”Tjärven” varit begränsat även inom bloggvärlden. De som tror att bokbloggare skulle vara mer benägna att läsa och uppmärksamma en e-boksutgivning än traditionell media misstar sig dessutom – min erfarenhet är att bokbloggare tvärtom är rätt konservativa i sitt läsande och inte alls omfamnar e-böcker i någon större utsträckning. Dessutom brukar ”snackisar” i sociala respektive traditionella medier gå lite hand i hand, skrivs det om något i vanlig press så diskuteras det i bloggvärlden, och skapas en buzz för något i bloggvärlden brukar traditionell media plocka upp det och skriva själva.
Att vanlig media missat ”Tjärven” är dock betydligt mer pinsamt än att bloggvärlden gjort det. Kulturjournalister får trots allt lön för att nosa upp och skriva nyheter, och självklart finns det ett nyhetsvärde i att en av landets mer kända författare väljer att ge ut en roman på egen hand, och endast publicerar den i digitala format. Att det endast resulterat i ett inslag i SVT:s ”Babel” är ett underbetyg för svensk kulturjournalistik.
För egen del tror jag att många ofta köper böcker proaktivt, men i fallet e-bok känns det inte lika bråttom att köpa den. ”Den tar inte slut.”
Detta gör att man inte är lika snabb att köpa den. Så kanske kommer försäljningen ikapp lite framöver.
Sedan är väl inte ebokspromotionen så där helt lysande på boksajterna heller tycker jag…
Biblioteken kan inte köpa in den så där förlorar han och hans läsare en del…
Hej, ett friskt inlägg i e-bokdebatten hitter ni genom följande länk http://www.boklogg.se/2011/06/www-billingska-se-alldeles-intill-adlibris/
En svensk föregångare när det gäller e-böcker och läsplattor, när skall övriga bokhandlare följa efter?
Feuerzug: Nej, det finns mycket att önska gällande synliggörandet av e-böcker hos nätbokhandlarna.
Andrea: Men som e- och mp3-bok borde den väl kunna lånas? Biblioteksersättningen för de formaten är ju mycket högre än för traditionella böcker.
Är 300 både för e-boken och ljudboken? Är inte så förvånad över att försäljningen av e-boken är låg (tyvärr) men en ljudbok från en så stor författare borde ju sälja.
Om jag förstod miniintervjun med JAL rätt så var det totalt. Tyvärr är det väl så att inte heller mp3-böcker är så superetablerade heller ännu, den stora majoriteten köper ju fortfarande ljudböcker som cd-skivor.
Att förlagsägda traditionella tidningar valt att inte skriva om en stor författare som väljer att ge ut en bok utanför sitt förlag känns självförklarande och har säkerligen stor del i låga försäljningssiffror. (Däremot skriver de gärna att försäljningen går trögt)
Den andra viktiga anledningen är att Ajvide är (för?) tidigt ute. E-boken säljer nog så bra som e-böcker i bästa fall gör. http://www.elib.se/shop/default.asp?shop=29
Personligen älskar jag Johns böcker, och vi lyfter alltid upp hans nya böcker på startsidan.
Ligger just nu i snurran på http://www.muntligt.se.
Varför säljer Tjärven så dåligt?
Det kan bero på dålig marknadsföring överlag.
Det kanske även kan vara så att köparna inte riktigt gillar Johns zombies?
Det är ett bra pris, som borde locka till köp. Ljudbok 95 kr, eBok 79 kr.
Men å andra sidan är det en kort bok, som kanske avskräcker en del?
John kanske är lite för tidigt ute, men jag är övertygad om att han är på rätt spår när det gäller priset. Får vi bara till en moms på 6%, så kommer nog fler köpare att strömma till. Zombie älskare eller inte.
Att det skulle vara en medveten nedtystning köper jag inte, tror bara att det handlar om helt vanlig konservatism hos redaktionerna, kombinerat med en nypa omedvetenhet och lathet. De hade helt enkelt inte så bra koll på boken i fråga eftersom infon inte kom från de vanliga förlagskanalerna.
Lika som bär? Har John Ajvide Lindqvist lånat lite mycket till Tjärven? Han har i alla fall lånat mer än ”tre takter”… Bedöm själva: http://tinyurl.com/d9e3ro6