Aj vilken sågning den finske ”Iron sky”-regissören Timo Vuorensola levererar mot HBO Nordic.
Jag får tyvärr medge att jag i mycket håller med honom i kritiken, jämfört med tjänster som Netflix och Viaplay är verkligen den tekniska kvaliteten på HBO Nordic överlag ett skämt. Jag har i princip ständiga anslutnings-, bild- och buffringsproblem, oavsett om jag använder iPaden eller datorn, med eller utan nätverkskabel, trots att vårt bredband utan problem når 20 mbit/s vid praktisk användning. Att då ha tecknat ett årsabonnemang just för att kunna se ”Girls”, ”Game of thrones” och framåt sommaren ”The newsroom” med gott samvete, känns onekligen som något av ett hån.
Ofta brukar det sägas att laglydiga kunder alltid straffas när det gäller digitalt material, eftersom det går att hitta bättre kvalitet på illegala vägar. Här stämmer inte det fullt ut, eftersom det bevisligen går att göra tekniskt bra legala streamingtjänster även för film och tv, och det inte bara på multinationell nivå à la Netflix utan även lokalt vilket Viaplay är ett bra exempel på.
Att då en premiumleverantör som HBO svärtar ner sitt varumärke genom att leverera en ickefungerande tjänst känns väldigt sorgligt.
Du har missat att om man säger upp sitt abonnemang så fortsätter dom dra pengar från ditt konto oavsett. Jag har råkat ut för det genom att prova deras tjänst i Januari i år, sa upp tjänsten den 25 Januari och fick svarsmail att kontot var uppsagt, den 20 mars så börjar dom dra pengar från mitt visakort.
Nu har jag i flera veckor försökt att få tillbaka pengarna och att dom skall radera mitt konto fullständigt, så att mina kort uppgifter kan missbrukas mer. Jag har inte lyckas få dem att göra varken det ena eller det andra.
”inte kan missbrukas mer” skulle det naturligtvis stå